Anouk en Shaline in Zuid Amerika!

Peru - Bolivia - Peru

Oke! Hier ons kerstcadeautje! Eindelijk weer een verhaaltje over al onze avonturen. Dat het even geleden is betekent uiteraard dat we het behoorlijk naar ons zin hebben! We hebben aardig wat gezien ondertussen, dus we zullen proberen er een zo goed mogelijke samenvatting van te geven!

Na ons Cavia avontuur in de Colca Canyon wilden we richting Bolivia gaan! We hebben eerst een tussenstop gemaakt in Puno, een klein stadje aan het Titicaca Meer. Samen met een Amerikaan zijn we hier 2 nachtjes gebleven. Ook hebben we hier een dagtripje gemaakt naar de floating islands op het titicacameer. Erg leuk! We zijn op een eilandje geweest dat helemaal gemaakt is van riet en waar ze ons lieten zien hoe ze daar vroeger hebben geleefd. Ook hebben ze daar van die rieten boten die ze zogenaamd nog steeds gebruiken (verstopt achter de huizen zagen we de motorbootjes liggen). Daarna hebben we heerlijk geluncht op een eilandje. We kregen daar vis uit het Titicacameer. Trout of Trucha noemen ze dat hier, smaakt een beetje naar zalm, dus wij dolgelukkig!

Volgende stop werd La Paz in Bolivia. Dit was een behoorlijk lange tocht met de bus. Na 12 uur reizen kwamen we eindelijk in La Paz aan en gingen we opzoek naar Leo & Leo (2 NL meiden waar we eerder mee gereisd hebben) omdat we wisten dat zij daar ook ergens zaten! Uiteindelijk gevonden, maar zij stonden op het punt om te vertrekken voor een 3 daagse trekking naar de zoutvlaktes! Wij, met onze 'change of plans' instelling, waren zo gek om maar gelijk me ze mee te gaan! En dat was me een avontuur... Leo & Leo hadden een behoorlijk vol schema voor de boeg, dus we moesten en zouden alles volgens planning doen anders zou het mislopen! En daar begon de eerste echte stress van onze reis:

We zouden de bus om 21.00 pakken rechstreeks naar Uyuni (zoutvlaktes). Deze bleek op het laatste moment vol te zitten! Dus Carla (de mevr van de agency) ons helpen hoe we er anders konden komen. We konden een andere bus pakken naar Potosi, om vanuit daar s ochtends vroeg de taxi te pakken naar Uyuni. De taxi zou ongeveer 25 sol pp zijn en de bus net zo duur als naar Uyuni. Dus dat werd de planning!
Volgende probleempje... La Paz is s avonds om een uur of 20.00 behoorlijk druk met verkeer! Dus wat gebeurde... Ondanks het spookrijden van onze taxi kwamen we te laat voor de bus naar Potosi. Dus wij de bus maatschappij bellen, ze zouden op een volgend stoppunt op ons wachten... Dus wij met de taxi naar dat volgende punt waar we als 4 gekken in de rondte renden om de juiste bus te vinden. Uiteindelijk gelukkig gevonden! Heerlijk nog een ritje van bijna 10 uur in de bus voordat we in Potosi waren. Daar aangekomen wilde geen 1 taxi ons naar Uyuni brengen omdat het te ver was (ongeveer 3 uur rijden). En hier zijn we voor het eerst echt een beetje genaaid... Uiteindelijk kregen we wel een taxi, maar voor 500 sol! Maargoed, ogen dicht en betalen... Want we hadden haast om op tijd voor onze tour te komen! Die mevrouw van de tour zou in Uyuni op ons wachten omdat we iets later waren dan de gewone bus naar Uyuni. Prachtig taxi ritje gehad voor 500 sol, dat dan weer wel!
Eindelijk kwamen we aan in Uyuni.. Wat bleek... Die mevrouw, miss Albina, heeft niet op ons gewacht... Dus onze tour was al vertrokken! Veel woordenwisselingen en gebarentaal resulteerde dat we extra moesten betalen om alsnog weg te kunnen. Tuurlijk, geld groeit op ons rug! We zijn maar gewoon gegaan!

Het was het gelukkig wel allemaal waard! Ondanks dat onze gids ons helemaal niks vertelde, hebben we de meest bijzondere natuur gezien! De zoutvlaktes, gekleurde meren, gekleurde bergen, flamingo´s en geisers! Nog nooit zoveel verschillende natuur wonderen gezien! Het hoogst wat we hier hebben gezeten is 4800m boven zee level! (hierdoor kunnen ook de geisers aanwezig zijn).
Na ons 3 daagse tour zijn we terug gegaan naar La Paz. Hier hebben we nog iets bijzonders gedaan, namelijk the Death Road! Dit is de weg waar vroeger auto´s langs mekaar heen moeten op een breedte van 3m.... Dit is dus ook de weg in Zuid Amerika waar de meeste doden zijn gevallen. Hier zijn wij wezen mountainbiken! En ja... we waren best zenuwachtig! Maar het viel reuze mee! Er is nu een nieuwe weg waardoor je daar bijna geen autos meer tegen komt. Af en toe gewoon goed opletten bij een bochtje... Wat was het gaaf! We voelden ons mega stoer haha. De uitzichten waren ook echt bijzonder mooi!

Na deze indrukwekkende plekken (waar het overigens ´s avonds erg koud was), werd het tijd voor zon, zee en strand; Isla del Sol! Dit is een heel rustig, puur eiland in het Lake Titicaca, met heerlijk weer! Ons ieniemini hostel zit direct aan het strand, waar de koeien en varkens rustig rond scharrelen. We hebben hier een lekker Hollands feestje gevierd. Met Leo & Leo sinterklaas gevierd, inclusief gedichtjes ;) Er is verder bijna geen toerist te bekennen, ook geen voertuigen trouwens ennn.. wel heel veel lekkere vis! Omdat ons contant geld op was en er geen pinautomaat te vinden is hier, moeten we helaas weer weg :) Zo lekker kunnen wij plannen dus! Op naar Cusco!

Tsja, hoe beschrijven we Cusco.. Lastig! Het is te leuk, wij zouden hier wel willen wonen!! Het is onze favo stad tot nu toe en we blijven hier, volgens schema, veel te lang (of te kort misschien?! ;)) We zitten in een familie hostel in de leuke buurt San Blas. En wat we hier doen? Heel, heel veel dansen! SALSA! Oja, en ook nog naar de Machu Picchu ;). Laten we beginnen met de Machu Picchu. We worden om 7:30 uur opgehaald metde bus, maar stom als we zijn, zijn we wel op stap geweest en... we verslapen ons hihi! In 5 minuten spullen moeten pakken en gaan met die banaan! De weg naar Machu Picchu is prachtig en soms eng. Wij noemen dit de death road van Peru ;) Na de busrit moeten we nog 2 uur langs een spoorlijn lopen naar het plaatsje bij de Machu Picchu, wat niet te bereiken is met de bus (en de trein vinden we geen optie). Nachtje bijslapen en de volgende dag beginnen we 5:15 uur met hiken naar de Machu Picchu. Het was echt wel een hele zware hike naar boven, mega veel trappen! En wat denk je? Staan we eindelijk uitgedroogd en hongerig op die berg, komen we erachter dat we ons geld zijn vergeten! Oja en we hebben ook nog entree kaartjes om een andere berg te beklimmen. Nu zijn we echt wel even trots op onszelf, want we hebben het allemaal gewoon gedaan! En het uitzicht? Mist, haha! Serieus alleen maar wit door de wolken. Maar hey, we hebben het wel gedaan. Volgende keer gaan we wel beter plannen. Lekkere organisatoren dat we zijn..

Na dit avontuur weer terug naar Cusco, waar we weer zijn bijgekomen en natuurlijk weer veel hebben gedanst en lekker hebben gegeten. Ze zeggen wel eens dat je op een hoogtepunt weer moet weggaan. Dat hebben we gedaan. We willen met nieuw jaar in Colombia zijn, dus we hebben Cusco verlaten en gaan naar Iquitos: de echte Amazone jungle! Tijdens onze reis zijn we weinig mensen tegen gekomen die hier ook heen gaan. We zijn erg benieuwd! We stappen het vliegtuig uit en direct is alles anders. Vooral het weer! Wat een warmte en hoge luchtvochtigheid.. pffieuw, lekker zweten! Ons hoofddoel hier is een driedaagse jungle trek. De eerste dag is direct super cool. We zien grijze en roze(!) dolfijnen en zwemmen in de Amazone rivier. Verder lopen we een stuk door de jungle en leren van alles over de planten. Wij redden ons hier nu wel als we verdwalen in de jungle;) Waar we alleen niet zo erg om kunnen lachen hier, zijn onze aardsvijanden de muggen! Ze zitten OVERAL, waardoor we ook OVERAL muggenbulten hebben. Maarja, niet te veel aan denken, dag 2 gaan we vissen op piranha´s en slapen in een hangmatje midden in de jungle. Nadat 1 van onze gidsen 1 piranha heeft gevangen (bij ons bijten ze ook heel veel, maar zitten ze toch steeds niet aan dat haakje..), begint het kei, maar dan ook keihard te regenen. Na een tijdje besluiten we de hangmatten uit de jungle op te gaan halen en naar onze eerste lodge te gaan. MAAR DAN, we willen wegvaren.. is de motor stuk! We wilden avontuur? Hier hebben we avontuur. Met 1 peddel en takken hebben we 3 uur geroeid door de stromende regen en uiteindelijk in het donker. Onderweg wel een baby boa gespot! Deze tweede nacht was ook iets minder rustig dan de eerste. Midden in de nacht schrikken we wakker van geluid. Er zitten een mega grote rat in onze kamer, die over de muur klimt! Gillen, maar niemand die ons hier komt redden hoor ;) Van grote spinnen kijken we al niet meer op of om, maar die rat ging een beetje te ver.. De laatste dag bezoeken we apeneiland, met veel verschillende aapjes. Daarna stoppen we even bij een ander hostel en onze gids roept ons om snel te komen. Daar loopt namelijk een baby jaguar!! Verder hebben we nog heel lief en lang geknuffeld met een baby luiaard. Familie van onze gids heeft die in huis. Ja hoor, dat kan allemaal in de dorpjes van de jungle. We hebben een onvergetelijke, coole tijd gehad met veel avontuur.

Nu is het tijd voor kerst in Iquitos. Het is hier een beetje stil en er is veel dicht, dus stiekem missen we jullie tijdens kerst nu wel een beetje. Maar we gaan nu de hele stad doorspitten op zoek naar een kaasje en flesje wijn en dan eens goed tijdens kerst van het zonnetje genieten! We hebben ontzettend genoten van Peru en Bolivia en zullen ons volgende verhaaltje vanuit Colombia schrijven.

Heel erg veel liefs van ons uit Iquitos en Feliz Navidad!

XX

Marleen

Lieve vriendinnen, wat een ontzettend leuk verhaal weer! Annie jij wordt echt steeds meer een dierenvriend, zelfs ratten mogen nu op je kamer! Echt lief! Fijne kerst en geniet van de zon!! Liefs

Noortje

wauw super gaaf om te lezen! Enjoy.

Maartenvdgeest@hotmail.nl

Ha meiden! Wat een avonturen weer! Ik ben wel een beetje jaloers op jullie hoor! Wij hebben een gezellige eerste kerstdag gehad met pa en ma en uitgebreid gegeten wat allemaal goed gelukt was, ik moet zo gaan werken!!! Dat is nou de vooruitgang. Bijna niet geslapen want het alarm hier in huis heeft kuren en geeft regelmatig een hele harde piep. Dan maar eruit. Nu zit ik alleen beneden en nu hoor ik niks meer! Gvd. Nou maar hopen dat opa en oma nog wat slapen. Zo ontbijt en dan maar naar de baas....vanavond uit eten met Jos zijn familie, cavia of zo? Geniet nog van jullie reis, je hoeft in ieder geval niet te werken! Dikke kus en fijne kerst verder xxx

Xxx

Maartenvdgeest@hotmail.nl

Niet zo spannend, mijn verhaal haha

dianne

Prachtig verhaal, wat een avontuur. Wees voorzichtig. Geniet nog verder samen. Hier is de eerste sneeuw gevallen

hans@huissteden.net

Hoi avonturenduo.
Wat een belevenissen en avonturen beleven julie.
Erg leuk om jullie verhalen te lezen.
Wij wensen jullie een fijne tijd met veel plezier en een
heel gezond 2015. Veel liefs hans en rita.xxxxxxx