Anouk en Shaline in Zuid Amerika!

Arequipa & Colca Canyon!

Wauw wauw wauw!

Wat hebben we genoten in deze omgeving!
Nadat we vanuit Ica een lange busreis erop hadden zitten, waarbij we voornamelijk door niemands-land reden hadden we een heerlijk hostel uitgezocht: Los Andes B&B. Voldeed aan het budget, was heerlijk groot en schoon incl keuken!:) De stad Arequipa wordt omringd door vulkanen en bergen, prachtig uitzicht dus! Volgens de Peruanen zijn de vulkanen de beschermers van Arequipa tegen aardbevingen ed die hier helaas al heel vaak hebben plaatsgevonden! De stad is dan ook gebasseerd op vulkaan steen, veel gebouwen zijn hier van gemaakt. Het geeft voor ons de stad in ieder geval een goede sfeer, veel leuker dan Lima!

We hebben de eerste dag een groot klooster bezocht: Santa Catalina. Dit klooster is nog altijd blijven bestaan ondanks dat het de dupe is geweest van een aantal aardbevingen wat je dan ook terug kan zien. Buitenom het feit dat wij vonden dat er wel heel erg veel kruisen aan elke muur hingen, was het een prachtig klooster om doorheen te lopen! Het was eigenlijk een soort grote tuin met prachtige kleine gebouwtjes en trappetjes. Dit klooster staat er bekend om dat fotografen hier behoorlijk losgaan omdat je er zulke mooie foto's kunt maken.
Tweede dag hebben we de local markt bezocht! Rare markten hier... Maar wel erg leuk! Ze hebben er in ieder geval de heerlijkste fruitsapjes ooit! Wel hebben we geleerd om overal bij aan te geven dat we zonder suiker willen, want de Peruanen houden van zoet en gooien echt overal extra suiker door, haha. 's Middags zijn we op het centrale plein van Arequipa gaan zitten in de zon. Dat was me wat... Ipv dat Arequipa een attractie was voor ons, werden wij een attractie voor Arequipa. Eerst kwamen er 2 Peruaanse jongens aan die vroegen of ze met ons op de foto mochten. Geen probleem natuurlijk! Dus wij op de foto met beide mannen (ze wilden wel één voor één)... Dit eindigde in het feit dat bijna elke man op het plein wel met ons op de foto wilde, en we ongeveer een rij voor onze neus kregen met mannen die één voor één met ons op de foto wilden. Super leuk....
Zo hebben we hier nog een paar dagen in Arequipa gespendeerd.

Toen was het tijd voor de Colca Canyon! We hadden eerst heel moedig bedacht dat we zelf de trekking zouden maken door de Canyon heen... Totdat een uur voordat we zouden vertrekken we een heel leuk verhaal hoorde van een Australisch meisje die een 3 daagse trekking had gedaan (georganiseerd) waar wij erg enthousiast over waren! Dus.. change of plans! (gebeurd bij ons nogal dagelijks dat we op het laatste moment alle plannen weer omgooien, haha)

De 3 daagse trekking in de Colca Canyon, wat was dit fantastich mooi!
We werden stipt om 03.15 ´s nachts opgehaald om te vertrekken richting de Canyon. Binnen een paar uur kwamen we aan op dé plek waar vaak condors te zien zijn. Ze schijnen daar vlak over je hoofd te vliegen ed. Maar... bij ons dus niet... haha. We hebben er wel 3 gezien, wat echt prachtig grote beesten waren, maar helaas van verre afstand. Maar maakte niet uit..! De omgeving zag er zo prachtig mooi uit dat we onwijs veel zin hadden om aan onze trekking te beginnen! En wat een avontuur was dat...

We waren met een groep van 6: nog 2 NL meisjes en een Duits stelletje. We hadden een guide mee, Omar, die was opgegroeid bij de Inca stammen in de Canyon zelf. Hij kon dus alles vertellen over de natuur en cultuur van de Canyon. Buitenom dat het een prachtige omgeving was, was het erg leuk om te horen hoe de levensstijl van de mensen was die hier woonden. Alles wordt hier vervoerd per ezel of lama, omdat er bijna geen wegen zijn. Dit maakt de producten dus ook duurder.
De eerste dag hebben we 4 uur gelopen, alleen maar verder naar beneden de kloof in. Daar kwamen we aan bij een heel schattig klein dorpje waar maar 5 families wonen. Fantastisch mooi plekje! Je zou het bijna niet zeggen maar we hebben genoten van het geen internet hebben, geen elektriciteit (kaarsen werden gebruikt voor licht), geen warme douche etc. Back to basic dus! We sliepen bij een familie thuis in een klein hokje met 2 bedden met dekens van alpaca wol. Ook serveerden ze een heerlijk local gerecht, alpaca vlees! (soort lama). Heerlijk vlees!
Tweede dag trokken we verder... Het plan was om ongeveer weer 4 uur te lopen voordat we bij een soort oase aan zouden komen middenin de Canyon. Deze tocht heeft iets langer geduurd door de interessante en leuke dingen die we tegen kwamen tijdens onze tocht! Omar heeft ons planten en cactussen laten zien waar van alles mee gedaan werd! In de ene plant zat jodium, in de andere plant zat aloe vera, en we hebben op verse pepers uit de boom gekauwt! Maar het leukste kwam nog... En ja, we hebben het echt gedaan!:

We hebben onze eigen CAVIA geslacht, schoon gemaakt en opgegeten! hahaha. Dit is in deze dorpen al decennia´s lang dood normaal... Omar vroeg of wij het leuk vonden om zo´n proces te zien en zelf te doen, en toen hebben wij samen met het Duitse stel een cavia gekocht. Deze is geslacht, hebben we de haren vanaf getrokken, schoongemaakt etc, totdat het op een soort naakte rat leek. Deze hebben we bij onze duitste vriend achterop z'n tas gehangen om hem te laten drogen zodat we hem 's middags bij de oase konden klaarmaken en opeten. Dit was fantastisch om mee te maken! En zelfs nog best lekker ook, smaakt eigenlijk gewoon beetje naar kip! En nog verse ook! haha

Verder was de oase fantastisch waar we de 2e nacht hebben geslapen. Net een paradijs! ´s Avonds hebben we de aloe vera plant opgezocht om op onze verbrandde schouders te smeren! Werkte echt!

De 3e dag moesten we al om 05.30 de klim weer naar boven gaan maken! Dit zodat we voordat de zon aan onze kant van de berg was boven waren, anders zou het te heet worden. Behoorlijk pittig tochtje en behoorlijk steil! Met bloed, zweet en tranen hebben we het gelukkig wel gehaald, mede dankzij onze top motivator Omar! Binnen 2 uur en 20 minuten waren we boven. En jaa we hebben het even opgezocht: als je binnen 3 uur boven bent betekent dat je fit bent! whieehoeeee! ' s middag werden we met een busje naar de Hot Springs bij de Canyon gebracht om onze spieren even te laten rusten. Want wat hadden we een spierpijn! We liepen aan het einde van de dag als 2 oma´s over straat. Hot Springs deden ons dus erg goed! Dit zijn hele warme natuur baden. Dit water wordt verwarmd in de bergen van de omringde vulkanen en daar naartoe geleid!

Toen zijn we terug naar Arequipa gebracht. En ondanks de spierpijn wilden wij dolgraag met Omar en onze Duitse vrienden onze overwinning vieren! Dus zijn we ´s avonds naar een local bar gegaan waar we onze eerste salsa lessen hebben gehad! Ging best goed nadat er een aantal mojito's naar binnen waren gegaan haha... Erg veel lol gehad in ieder geval! We hebben wel 2 dagen nodig gehad om bij te komen...

Morgen vertrekken we, iets later dan gepland, naar Puno! Waarschijnlijk gaan we daar één nachtje slapen en dan rechtstreeks door naar La Paz in Bolivia! Op de terugweg naar Peru gaan we waarschijnlijk pas het Titicacameer mee pakken.. Maar you never know! Our plans change all the time!

Ciao ciao!

Laar

Jullie hebben serieus een CAVIA....... :( jeetje dames wat een actie hahaha!! Leuk om te lezen dat het zo goed met jullie gaat lieverds! Heel veel plezier in Puno en daarna Bolivia whoop whoop XXX kusss

Jill

Klinkt super allemaal!!! Maar een cavia slachten hahaha.... Jullie worden nog echte "locals" straks! Geniet er van moppies!! Dikke kus

Christan

Heel gaaf verhaal. Colca canyon klinkt super en een eigen cavia geslacht en gegeten?? Die zag ik nie aankomen????
heel veel plezier nog!

Maarten Vd geest

Ha meiden! Ik zal de plaatselijke dierenwinkel eens vragen of er nog cavia's over zijn. Misschien een leuke workshop voor mijn klanten, cavia slachten! Mooi verhaal weer zeg! Geniet ervan en laat je niet gek maken door de locals. Denk aan je portemonnee want het is nog lang! Groeten van ons xxx

Jos Foederer

goeiesmorgens meiden, wat gaaf weer jullie reisverhalen. Het is steeds net of ik er ook bij ben zo goed geschreven. Daar moet je wat mee doen???? En leuk dat t hele dorp zo ongeveer op de foto wilde met jullie. Kan me er wel iets bij voorstellen twee van die leuke blonde Hollandse meiden. Geniet van jullie volgende stek en avontuur and take care ????????

Janny johan kl

Wat een prachtige reis maken jullie,dat is echt genieten.Vooral de Colca Canyon dat lijkt ons prachtig om daar doorheen te lopen.De cavia slachting,nou ja dat moet je ook meemaken,de smaak was in ieder geval goed.We wensen jullie een mooie reis naar Bolivia toe en geniet van de mooie natuur.liefs en gr. J.J

Gerdien ten Broeke

Ohhh wat een heerlijke verhalen meiden, ik geniet ervan. Wie had kunnen denken ooit een cavia te zullen eten?
Ik ben benieuwd naar jullie volgende belevenissen, doedels!